Maître de Conférences
Psychologie cognitive de l’éducation

Université Lille 3
Domaine Universitaire du Pont de Bois
BP 60149
59653 Villeneuve d’Ascq Cedex

Bureau : A5.311

Mots-clés

Psychologie cognitive ; Education ; Apprentissages ; Mémoire de travail ; Cognition incarnée (embodied/grounded cognition) ; Stratégies spontanées vs Induites ; Gestes

Thèmes des TE et TER
Thème 1
Le « poids » des mots sur la perception d’une tâche
La cognition incarnée (grounded cognition, Barsalou, 2008) implique que des représentations puissent être activées implicitement par les sensations, le corps et les postures. Ainsi, il a été montré chez les jeunes adultes que la perception d’une tâche pourrait être influencée par le support de réponse (voir Jostmann, Lakens & Schubert, 2009 sur l’influence des poids des tablettes sur l’importance donnée à des propositions). Le TE consistera dans un premier temps à faire un état des lieux des connaissances de l’effet des supports d’apprentissages sur la perception des tâches scolaires.
Thème 2
Quand « l’habit fait le moine » : l’influence de la cognition incarnée sur les représentations
La cognition incarnée (grounded cognition, Barsalou, 2008) implique que des représentations puissent être activées implicitement par les sensations, le corps et les postures. Ces mêmes représentations peuvent ensuite avoir des effets sur la perception en amorçant des stéréotypes (voir Slepian et al., 2011 pour des changements de perception du genre par des gestes). Le TE consistera dans un premier temps à faire un état des lieux des connaissances de l’influence des gestes sur les représentations et les stéréotypes.
Publications

2018

1.

Herry, Caroline; Maintenant, Célia; Blanchette, Isabelle; Tricard, Elodie; Gimenes, Guillaume; Pennequin, Valérie

Emotional Response Categorization in Adolescents and Young Adults Article de journal

Dans: Psychological Reports, p. 33294118784864, 2018, ISSN: 1558-691X.

Résumé | Liens | BibTeX

2.

Huyghebaert, Tiphaine; Fouquereau, Evelyne; Lahiani, Fadi-Joseph; Beltou, Nicolas; Gimenes, Guillaume; Gillet, Nicolas

Examining the longitudinal effects of workload on ill-being through each dimension of workaholism Article de journal

Dans: International Journal of Stress Management, 25 (2), p. 144–162, 2018, ISSN: 1573-3424(Electronic),1072-5245(Print).

Résumé | Liens | BibTeX

2017

3.

Gillet, Nicolas; Huyghebaert, Tiphaine; Barrault, Servane; Bucourt, Emilie; Gimenes, Guillaume; Maillot, Axel; Poulin, Aurélie; Sorel, Olivier

Autonomous and controlled reasons underlying self-approach and self-avoidance goals and educational outcomes Article de journal

Dans: Social Psychology of Education, 20 (1), p. 179–193, 2017, ISSN: 1573-1928.

Résumé | Liens | BibTeX

2016

4.

Gimenes, Guillaume; Pennequin, Valérie; Mercer, Tom

Reasoning in Everyday Life incollection

Dans: Galbraith, Niall; Over, David; Lucas, Erica (Ed.): The Thinking Mind: A Festschrift for Ken Manktelow, Psychology Press, S.l., 2016, ISBN: 978-1-138-93786-4.

BibTeX

5.

Salvano-Pardieu, Véronique; Blanc, Romuald; Combalbert, Nicolas; Pierratte, Aurélia; Manktelow, Ken; Maintier, Christine; Lepeltier, Sandra; Gimenes, Guillaume; Barthelemy, Catherine; Fontaine, Roger

Judgment of blame in teenagers with Asperger's syndrome Article de journal

Dans: Thinking & Reasoning, 22 (3), p. 251–273, 2016, ISSN: 1354-6783.

Résumé | Liens | BibTeX

6.

Gimenes, Guillaume; Pennequin, Valérie; Mercer, Tom

What is the best strategy for retaining gestures in working memory? Article de journal

Dans: Memory (Hove, England), 24 (6), p. 757–765, 2016, ISSN: 1464-0686.

Résumé | Liens | BibTeX

7.

Gimenes, Guillaume; Pennequin, Valérie; Taconnat, Laurence

On what cues do we judge gestures in working memory? Article de journal

Dans: L’Année psychologique, Vol. 116 (1), p. 1–19, 2016, ISSN: 0003-5033.

Résumé | Liens | BibTeX

2014

8.

Kubiszewski, Violaine; Fontaine, Roger; Potard, Catherine; Gimenes, Guillaume

Bullying, sleep/wake patterns and subjective sleep disorders: Findings from a cross-sectional survey Article de journal

Dans: Chronobiology International, 31 (4), p. 542–553, 2014, ISSN: 0742-0528, 1525-6073.

Liens | BibTeX

9.

Potard, Catherine; Kubiszewski, Violaine; Gimenes, Guillaume; Courtois, Robert

Validation of the French version of the Suicidal Ideation Questionnaire among adolescents Article de journal

Dans: Psychiatry Research, 215 (2), p. 471–476, 2014, ISSN: 01651781.

Liens | BibTeX

10.

Bigot, Leslie; Fouquereau, Evelyne; Lafrenière, Marc-André K; Gimenes, Guillaume; Becker, Caroline; Gillet, Nicolas

Analyse Préliminaire des Qualités Psychométriques d’une Version Française du Work Design Questionnaire Article de journal

Dans: Psychologie du Travail et des Organisations, 20 (2), p. 203–232, 2014, ISSN: 1420-2530.

Résumé | Liens | BibTeX

2013

11.

Gimenes, Guillaume; Pennequin, Valérie; Sorel, Olivier

Division of the articulatory loop according to sensory modality using double dissociation Article de journal

Dans: Journal of Cognitive Psychology, 25 (7), p. 808–815, 2013.

Liens | BibTeX

12.

Bridou, Morgiane; Aguerre, Colette; Gimenes, Guillaume; Kubiszewski, Violaine; Gall, Armel Le; Potard, Catherine; Sorel, Olivier; Reveillere, Christian

Psychological Barriers and Facilitators of Colorectal Cancer Screening: A French Qualitative Study Article de journal

Dans: Health Psychology Research, 1 (2), 2013, ISSN: 2420-8124.

Résumé | Liens | BibTeX

 Communications Orales 
  1. Rouet, J-F., Gimenes, G., Rigalleau, F., & Vibert, N. (Juin, 2018). L’auto-évaluation de la compétence en lecture, les usages du numérique et la capacité de jugement critique de sources d’informations des étudiants en L1. Colloque International ATIU, Université Paul Valéry, Montpellier 3, France.
  2. Gimenes, G., Pennequin, V., & Mercer, T. (April, 2014). What is the best strategy for retaining gestures in working memory? Reasoning, Cognition and Life: A conference in honour of Professor Ken Manktelow, Wolverhampton, U.K.
  3. Gimenes, G., Pennequin, V., & Sorel, O. (May, 2013). Division of the Articulatory Loop According to Sensory Modality Using Double Dissociation. 7th Annual International Conference on Psychology, Athènes, Grèce.
  4. Gimenes, G., Pennequin, V., & Kubiszewski, V. (April, 2013). Time of Presentation in Gestural Learning: Emergence of a Verbal Overshadowing Effect? International Psychological Applications Conference and Trends 2013 (InPACT 2013), Madrid, Espagne.
  5. Bridou, M., Aguerre, C., Gimenes, G., Kubiszewski, V., LeGall, A., Potard, C., Sorel, O., & Reveillère, C. (August, 2012). Psychological Barriers and Facilitators of Colorectal Cancer Screening by Hemoccult-II®. 26th Conference of the European Health Psychology Society, Prague, République Tchèque.
 Animations d’Ateliers 
  1. Gimenes, G. (Mars, 2018). How to facilitate international collaboration in languages between institutions and within the institution? Transferring University Language Policies, EA 3816 FoReLL, Poitiers, France.
  2. Gimenes, G., & Jarthon, J-M. (Octobre, 2017). Aurasma en Pédagogie. Campus e-éducation (C2e), Poitiers, France.
 Communications Affichées 
  1. Robert, A., Pennequin, V., Combalbert, N., & Gimenes, G. (2014). Distorsions Cognitives et Etats Emotionnels. Journée Scientifique de la SFR (FED 4226), Poitiers, France.
    Gimenes, G., Pennequin, V., & Kubiszewski, V. (2013). Temps de présentation et mémoire gestuelle: possible effet d’ombrage verbal. Journée Scientifique de la SFR (FED 4226), Tours, France.
  2. Bridou, M., Aguerre, C., Gimenes, G., Kubiszewski, V., LeGall, A., Potard, C., Sorel, O., & Reveillère, C. (2012). Psychological Barriers and Facilitators of Colorectal Cancer Screening by Hemoccult-II®. 26th Conference of the European Health Psychology Society, Prague, République Tchèque.